Waarom wordt een dossiercheck uitgevoerd?
Een dossiercheck is een vast en verplicht onderdeel binnen de dienstverlening van Ygeia.
Wanneer er met z’n allen een bepaalde koers wordt gevaren in een ziekteverzuimdossier, valt een verkeerde afslag niet altijd snel op. Dossierblindheid kan ontstaan, we zijn tenslotte allemaal mensen. Maar als het UWV aan het einde van de looptijd een toetsing doet en het verzuimdossier is niet op orde, dan is de kans groot op een loondoorbetaling van nogmaals 52 weken voor de werkgever.
Daarom wordt er aan het einde van het eerste ziektejaar een dossiercheck uitgevoerd. Er wordt gekeken of alle benodigde stappen rondom het ziekteverzuim zijn genomen en of de juiste documenten in het verzuimdossier zijn opgenomen.
Zo wordt er gekeken of er is voldaan aan alle vereisten binnen de Wet Verbetering Poortwachter. Het complete dossier wordt getoetst waarbij er gelet wordt op:
- een juiste administratieve vastlegging (worden er geen medische termen gebruikt)
- hebben beide partijen, zowel werkgever als werknemer, voldoende inspanningen geleverd
- er wordt een analyse van de totale verzuimaanpak gemaakt
- aan het einde volgt een conclusie en advies
Door een dossiercheck uit te laten voeren kunt u nog sturen op vaak simpele zaken. Hierdoor krijgt u weer een dossier binnen de geldende kaders. Het lijkt misschien een uitgave, maar een jaar loondoorbetaling kost vele malen meer, waarbij u alsnog extra werkzaamheden uit moet voeren.
Wanneer en door wie wordt de dossiercheck uitgevoerd?
Er zijn twee momenten waarop een dossiercheck uitgevoerd wordt:
- In het kader van de borging Wet Verbetering Poortwachter, vlak voor het eerste ziektejaar
- Bij een overname van actuele ziekteverzuimdossiers van de oude arbodienst
De check wordt in beide gevallen uitgevoerd door een externe register casemanager/arbeidsdeskundige.