Cookies

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Inloggen
     

    Verzuim uitbesteden

    Verzuim uitbesteden

    Samen uitvoeren

    Samen uitvoeren

    Sparren

    Sparringpartner

    Waarom wordt een dossiercheck uitgevoerd?

    Een dossiercheck is een vast en verplicht onderdeel binnen de dienstverlening van Ygeia.

    Wanneer je met z’n allen een bepaalde koers vaart in een ziekteverzuimdossier, zul je niet snel bemerken dat je soms op de foute weg bent gekomen. Dossierblindheid kan ontstaan, we zijn tenslotte allemaal mensen. Maar als het UWV aan het einde van de looptijd een toetsing doet en het verzuimdossier is niet op orde, dan ligt er een loondoorbetaling van nogmaals 52 weken voor de werkgever op de loer.

    Daarom wordt er aan het einde van het eerste ziektejaar een dossiercheck uitgevoerd. Er wordt gekeken of alle benodigde stappen rondom het ziekteverzuim zijn genomen en of de juiste documenten in het verzuimdossier zijn opgenomen.

    Zo wordt er gekeken of er is voldaan aan alle vereisten binnen de Wet Verbetering Poortwachter. Het complete dossier wordt getoetst waarbij er gelet wordt op een juiste administratieve vastlegging (worden er geen medische termen gebruikt). Hebben beide partijen (zowel werkgever als werknemer) voldoende inspanningen geleverd. Er wordt een analyse van de totale verzuimaanpak gemaakt en aan het einde volgt een conclusie en advies.

    Door een dossiercheck uit te laten voeren kun je nog sturen op vaak simpele zaken. Hierdoor krijg je weer een dossier binnen de geldende kaders. Het lijkt misschien een uitgave, maar een jaar loondoorbetaling kost vele malen meer, waarbij je alsnog extra werkzaamheden uit moet voeren.

    Wanneer en door wie wordt de dossiercheck uitgevoerd?

    Er zijn twee momenten waarop een dossiercheck uitgevoerd wordt:

    1. In het kader van de borging Wet Verbetering Poortwachter, vlak voor het eerste ziektejaar
    2. Bij een overname van actuele ziekteverzuimdossiers van de oude arbodienst

    De check wordt in beide gevallen uitgevoerd door een externe register casemanager/arbeidsdeskundige.