Wat doet de Bedrijfsmaatschappelijk Werker ?
De bedrijfsmaatschappelijk werker helpt medewerkers (individueel) bij het nemen van de regie op de eigen inzetbaarheid, maar ook binnen de organisatie bij het realiseren van doelstellingen. Er is aandacht voor PsychoSociale Arbeidsbelasting zoals bijvoorbeeld een hoge werkdruk en ongewenste omgangsvormen.
Een bedrijfsmaatschappelijk werker werkt onafhankelijk en altijd vertrouwelijk.
Voor de werknemer
De bedrijfsmaatschappelijk werker (BMW) voert gesprekken met werknemers die niet lekker in hun vel zitten. Zo probeert de BMW erachter te komen waardoor dit veroorzaakt wordt en biedt vervolgens begeleiding bij het (anders) aanpakken van de situatie. De BMW bemiddelt waar mogelijk in conflicten tussen werknemers en werkgevers en biedt waar mogelijk ondersteuning bij privé problemen.
Voor de werkgever
Een organisatie kan ook ondersteuning wensen. Denk hierbij aan begeleiding rondom reorganisatie of opvang bij slechtnieuwsgesprekken, of ontslag. Een BMW adviseert leidinggevenden en HR adviseurs.
Het traject
Een BMW biedt een kortdurende en concrete begeleiding. Het traject ziet er als volgt uit:
- De BMW neemt contact op met de werkgever
- Het intake gesprek met de werknemer vindt plaats waarbij de doelstelling/begeleidingsvraag wordt geconcretiseerd
- Er volgt een intakeverslag met advies over de duur van het traject
- Het vervolgtraject start en bestaat uit gemiddeld 6 tot 8 sessies
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via diensten@ygeia.nl