De vertrouwenspersoon
Waarom een vertrouwenspersoon?
Een melding van ongewenste omgangsvormen dien je als leidinggevende altijd serieus nemen. Het kan voor de betreffende medewerker lastig zijn open en in vertrouwen over de problemen te praten. Een (externe) vertrouwenspersoon verlaagt de drempel voor het aankaarten van problemen, is onafhankelijk en kijkt daardoor met een open blik naar de situatie. Uw werknemer kan zelf, zonder de leidinggevende in te lichten, de (externe) vertrouwenspersoon inschakelen. Samen bekijken ze het probleem, bespreken ze wat uw werknemer zelf al heeft ondernomen en bepalen mogelijke vervolgstappen. Alles wat besproken wordt, valt vanzelfsprekend onder het beroepsgeheim en is vertrouwelijk.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag. Hij/zij helpt de medewerker om hiermee om te gaan door ondersteuning te bieden en het bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Een bedrijf kan een interne vertrouwenspersoon hebben. Dit kan een eigen medewerker zijn die opgeleid is/wordt tot vertrouwenspersoon of speciaal hiervoor is aangesteld. Grote organisaties hebben in veel gevallen al een vertrouwenspersoon. Daarnaast is het raadzaam, een externe vertrouwenspersoon te hebben, die eveneens wordt aangesteld.
De vertrouwenspersoon is er onder meer voor het opvangen, begeleiden en het ondersteunen van werknemers. Maar ook voor het analyseren van voorvallen, het adviseren hierover en voor het eventueel doorverwijzen naar een professionele hulpverlener.
In het kort:
- Eerste opvang, begeleiding en ondersteuning
- Afhandeling klachten
- Voorlichting en preventie
- Signaleren en adviseren
Externe vertrouwenspersoon via Ygeia
Naast mogelijk uw eigen vertrouwenspersoon is het van belang om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Ygeia kan u hierbij helpen. Ygeia heeft twee gecertificeerde vertrouwenspersonen ter beschikking. Beiden ervaren vrouwen. Zij kunnen samen met u een stappenplan maken waarmee u de veiligheid binnen uw organisatie vergroot en bieden hierbij diverse vormen van ondersteuning. Denk hierbij aan onder andere een training voor leidinggevenden, ondersteuning bij het opzetten van interne communicatie, het uitzetten van een anonieme enquête of het helpen bij het maken van een meldingsprotocol.
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via diensten@ygeia.nl